”Fylleriövning” från Facebook

Facebook dräller av olika statusar likt denna ”utmaning” där man själv ska fylla i sina svar. Brukar ignorera dem, men just denna var så harmlös att den passade som morgonsysselsättning när min kropp fick för sig att den hade sovit klart redan 05.45 och jag vid 06.30 tröttnat på att ligga och klappa katten och vänta på att få somna om.
På fb fyllde jag i den med kortfattade svar som jag kan utveckla ”lite” mer här i bloggen :-). Varning för låååååångt inlägg.

* Tatuerad – ja! En lagom maffig black and gray-realistic tatuering av rosor som täcker utsidan av min ena vad. Jättesnygg! Jag drömmer om att bygga ut den ännu mer…
* Piercad– ja, utöver hålen i öronen, varav det ena är en 10 mm töjning, så finns en synlig piercing i underläppen med. Det har funnits fler piercingar på min kropp med, men inte längre. Fick avlägsna alla piercings när jag en gång skulle opereras.
* Äktenskap – ja, ca 9 år levde jag med mitt senaste ex och under 7 av de åren var vi gifta, men sedan valde vi att gå skilda vägar. En skilsmässa i bagaget är inget jag är stolt över, men kan i efterhand se att det var det bästa vi kunde ha gjort i sammanhanget. Det äktenskapet var allt annat än sunt att leva i.
* Barn – nja… Jag har ju plutten, min bonus, som inte alls är nån liten plutt längre. När han kom in i mitt liv var han 5 år och nu fyller han snart 11! 
* Barnbarn – nej, men inser att jag har jämnåriga bekanta som blivit morföräldrar redan. Svårt att förstå. Vissa i min ålder får egna bebisar och andra fick egna bebisar för 20 år sedan och de bebisarna har nu blivit så stora att de fått egna bebisar… Hur kan det gå till när vi inte är en dag äldre än 20? 😉
* Operationer – ja. Stor bukplastik efter viktnedgång som lämnade efter sig obehagligt mycket löshud på magen. En funktionell operation, inte en skönhetsoperation.
* Hur många gånger blivit sydd – En, vid operationen ovan. Om inte den gången jag råkade sy mig i fingret med symaskinen räknas.
* Brutit ben i kroppen – nej, faktiskt aldrig! Mjölk ger starka ben? Att vi i barndomen drack mjölk som kalvar har kanske hjälpt till?
* Skjutit med en pistol – ja, dock bara luftpistoler.
* Sagt upp ett jobb – nej, de jobb jag slutat har varit tidsbegränsade vik. Nu hoppas jag visserligen att jag snart kan byta jobb och flytta till BS på heltid och därför får en anledning att säga upp mig från det nuvarande, men där är vi inte än tyvärr.
* Flugit i flygplan – ja, många gånger, både inrikes och ett antal gånger utrikes även om det är länge sedan jag lämnade landet nu
* Skolkat i skolan – nej, jag kan faktiskt inte komma på att jag skulle ha gjort det. Såklart att jag varit lockad, men tror inte att jag någonsin genomförde såna planer.
* Åkt i en ambulans – ja, men bara som medpassagerare när en kompis behövde en anhörig med sig.
* Haft ett husdjur – ja, inte bara ett utan MÅNGA. Om jag nu minns rätt så började det med katten Smirre, en korsning av huskatt och siames. Sedan hade vi akvariefiskar, ett tag en omplaceringshund som hette Brasse och sedan fick jag ett marsvin (Filippa). I klass 5 dök skogkattsblandningen Kurre upp i våra liv och stannade i ca 18 år i föräldrahemmet.
Några undulater (Jocke, Gabriel, Maja och Goliat) har jag haft och sedan gick jag över till tamråttor, dvs såna stora ”förädlade skeppsråttor”. Jag hade en hane (Albin), min bror en hona (Amanda). Vi tänkte att det kunde vara charmigt att låta dem få en kull ungar och när vi läste på så sa en bok att det vanligaste är att de får 7-9 ungar. Våra fick FJORTON små bebisar.. Fjorton… Tyvärr vill jag minnas att vi fick göra processen kort med en stor hop av dem, för det var inte så poppis med råttor på den tiden och få ville ha såna. De flesta ville ha såna konservativa husdjur som hamster och kanin. Tråkmånsar! Råttor är otroligt charmiga tycker jag än idag!
Hemifrånflyttad pluggade jag ett tag utan djur, men när jag flyttade till första riktiga lägenheten så flyttade marsvinet Towa rätt snart in med mig eftersom att kusinen inte kunde ha henne kvar och sedan kom katten Mymlan (en rödvit ljuvlig bonnkattdam) och sedan omplaceringskatten Alice (svart som natten och född med svansknick).
Sedan flyttade dåvarande sambon, numer exmaken, in… Fast nej, han var ju inget djur. Kanske ett odjur? 😉 Nä ska inte vara elak. Vi skaffade akvariefiskar igen och tillsammans med honom så köpte jag min första Cornish Rex, Cleo (Cleopatra). En fantastiskt vacker sköldpaddsfärgad primadonna som dock föredrog husse så vid skilsmässan flyttade hon med honom. Vi hade även omplaceringsrexen Zussi (Zouzette) ett tag och så ljuvliga omplaceringshunden Milou ett längre tag (han blev min i skilsmässan), närmare bestämt nästan 12 år. Det var den älskade Bichon frisé som jag i somras fick låta somna in, 15 år gammal. Rexkatterna Zeus och  Seifer flyttade in till mig under första året efter att exmaken flyttat. Seifer finns inte mer. Hans hjärta stannade i sömnen i somras. Kvar i mitt liv finns nu Rexkatten Zeus och den 3-årige huskatten Eros som halkade in i mitt liv via pluttens mamma som hade tänkt avliva honom.
Dessutom så tillhör BS:s katter Tuss (skogis) och Lynxa (huskatt) såklart hushållet.
Hängde ni med? 😉 Jag tror att jag fick med dem alla… Dammråttorna har jag inte räknat in och inte antalet akvariefiskar heller.
Var var jag nu? Jo… Här följer resten av listan….
* Hoppat fallskärm – nej
* Åkt utför på skidor – ja. Hade hemska mardrömmar om slingrande liftkrokar, natten innan jag i 7an för första gången, på lånade skidor, testade slalom. Åkte sedan slalom nån gång per år fram tills för några år sedan då vi upphörde med konfirmandläger i fjällvärlden.
* Ridit på en häst – ja, många gånger. Kusinerna hade islänningar och en av bästa kompisarna i högstadiet en Fjording. Jag drömde om egen häst, men det blev en halvcrossmoped istället och sedan dog intresset ut.
* Bott på ett sjukhus – ja. En gång som liten. Natten mot julaftonen. Hjärnskakning efter att mitt huvud visat sig vara vekare än min brors träskalle när våra huvuden under lek slagit ihop. Ett par nätter på sjukhus spenderade jag också när jag för några år sedan minskade hudkostymen genom bukplastik.
* Flugit luftballong – nej
* Donerat blod – nej. Varför inte? Det har inte blivit av. Jag är O+ så mitt blod duger till de flesta utom de med O-
* Suttit i baksätet i en polisbil – nej, inte vad jag kan komma på. Har jag haft hetsiga diskussioner med polisen? Ja! Vissa poliser borde inte vara poliser. MEN jag har iaf inte blivit inplockad i nån polisbil även om de hotat med det.
* Varit i slagsmål – Ja som barn. Oj vad jag och min bror D slogs… Med och utan redskap. Han hade hetsigt temperament och jag var en retsticka.
* Flugit i en helikopter – nej
* Stickat en tröja – nej. Eller kanske? En bebiskofta gjordes kanske i syslöjden?  Eller blev det bara en bebismössa? Minns inte. Drömmen om en hemmastickad tröja till mig själv finns där, men inte tålamodet. Vantar, mössor, tofflor och halsdukar har det dock blivit genom åren
* Varit på TV – nej. Tror inte det. Kanske utan att veta det. I lokalradio har jag däremot varit. När jag var 14 år och konfirmand och intervjuades om hur det var att vara på läger.
* Varit med i tidningen – Ja… Minns rubriken ”upplevde terrordåd i Israel” som igår och skrattar än, eftersom att vi inte alls upplevt terrordåden utan bara råkade befinna oss i närheten när en buss sprängdes, men tidningen ÖA behövde ett scoop och där fanns vi, 5 fritidsledarstudenter på äventyr…
Kört för fort – Ja. Väääldigt många gånger. Aldrig åkt dit under de mer än 20 år jag haft körkort. Min bil har däremot fastnat på foto i hastighetskamera, men inte med mig bakom ratten och ”Ivan” som körde den slapp även han undan böter.

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar