Grytor, grytor och åter grytor

…står på min meny! Jag älskar grytor! De ska vara enkla att göra, fyllda av smak och lukta gott. Idag blev det en Thai-inspirerad gryta till middag (och matlådor till frysen) och den var så god att jag bara måste dela med mig av receptet (Tyvärr vet jag i vanlig ordning inte var jag fick receptet från så om någon känner till källan så hojta till så kan jag länka).
Innan du sätter igång och lagar detta recept så vill jag påpeka att detta recept INTE är något för den strikte lchf:aren pga att det innehåller rätt frikostigt med både rotsaker, grönsaker och lök, men för oss lite mer liberala så fungerar det bra.

1 kg kycklingfile
1 påse Findus Thaiwokgrönsaker (500 g)
1 gul lök
2 paprikor i valfri färg
1 burk Santa Maria ”Coconut Milk” (ur deras thailandsinspirerade sortiment)
1 tsk salt
(2-)3 tsk curry
2 krm svartpeppar

Strimla kycklingen och stek i olja om du vill hålla rätten mjölkfri, annars fungerar det lika bra med smör. Krydda med curry, peppar och salt.
Skär löken och paprikan i skivor/bitar och låt steka tillsammans med kycklingen.
Häll i wokgrönsakerna och rör tills allt blivit genomvarmt. Tillsätt kokosmjölken och låt alltsammans puttra en stund. Tillsätt om så önskas lite redning (i mitt fall ½ tsk ”Redix”) för krämigare konsistens. Ät och njut!

Detta inlägg publicerades i LCHF, Recept - lchf. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Grytor, grytor och åter grytor

  1. kajak11 skriver:

    Ser bra ut. Är det marinerad kycklingfilet?

  2. Therese skriver:

    Den blir bäst på färsk icke-marinerad kycklingfilé, men det går såklart bra att göra den på annan filé med beroende på vad man får tag på och hur petig man är när det kommer till tillsatserna. Den frysta filén är ju nästan alltid ”mörad” med tråkiga tillsatser.

Lämna en kommentar