Kesobröd

Förkylningen håller mig envist i sitt grepp, men ikväll har jag ändå trotsat den och samlat ork för att baka lite. Det fick bli kesobröd denna gång. Ursprungligen utgick jag från detta recept i bloggen 56kilo.se, men jag har modifierat om det och gjort det så att det passar mig.

6 ägg
250 g keso
2 dl mandelmjöl
0,75 dl kokosmjöl (aman prana)
0,75 dl fibrex
5 tsk bakpulver
2 msk fiberhusk
50 g smör
1 tsk salt
(1 dl hasselnötter eller solrosfrön )

Häll alla torrvaror och smör i en matberedare. Kör med knivarna tills allt blandats och ev nötter och frön krossats.
Blanda ägg och keso i en bytta och mixa ihop med stavmixer ifall du vill slippa korn av keso i brödet.
Blanda ihop äggsmeten med torrvarorna och låt smeten svälla en stund.
Platta med blöt hand ut degen på bakplåtspapper i en liten långpanna, alternativt klicka ut och forma små bröd. Grädda i 10-15 min i 225 grader.
Skär brödet i lagom stora bitar ifall du gjort en hel brödkaka. Brödet går bra att frysa!

Gott och mättande!

Det här inlägget postades i Allmänt, LCHF, Recept - lchf och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

